Pasaulio keliuose rieda šimtai milijonų automobilių. Visi jie turi vieną bendrą, bet tuo pačiu ir skirtingą bruožą – pavadinimą. Ar kada nors pagalvojote, kodėl jūsų vairuojamas automobilis pavadintas, pavyzdžiui, „Audi“, „Renault“, „Toyota“ ar „Volkswagen“? LRT.lt supažindina su populiariausių gamintojų pavadinimų atsiradimo istorijomis.
Iš ko pagaminti automobiliai, kas juos varo į priekį, kodėl balta spalva iš prestižinės tapo pigumo simboliu, kada pirmą kartą automobilyje suskambo radijas? LRT.lt pradeda straipsnių ciklą „Mano ratai“, kuriame kiekvieną trečiadienio vakarą supažindins skaitytojus su įdomiausiais faktais iš automobilių pasaulio.
„Alfa Romeo“
Italijos automobilių gamintojas, kurio emblemoje vaizduojama žmogų ryjanti gyvatė ir Milano miesto vėliava (raudonas kryžius baltame fone), savo veiklą pradėjo 1910-aisiais. Pirmasis žodis „Alfa“ yra žodžių „Anonima Lombarda Fabbrica Automobili“ trumpinys. O „Romeo“ yra verslininko Nicola Romeo pavardė, kuris perėmė įmonės valdymą 1915-aisiais.
„Audi“
„Audi“ pavadinimas atrsirado dar 1910-aisiais. Istorija tokia, kad vienas iš „Audi“ įkūrėjų Augustas Horchas dėl teisinių priežasčių negalėjo automobilių vadinti „Horch“ vardu. Todėl sukvietė verslo partnerius ir draugus į pasitarimą, kuriame turėjo išspręsti problemą, kaip vadinti naujus automobilius.
Tuo metu A. Horcho verslo draugo Franzo Fikentscherio sūnus, kuris mokėsi lotynų kalbos, sėdėjo susirinkime ir vis norėjo kažką pasakyti. Galiausia jis pasakė, ką norėjo pasakyti – kodėl automobilių nepavadinti „Audi“? Išvertus iš vokiečių kalbos „horch“ reiškia girdėti, o lotyniškas žodis „audire“ reiškia išgirsti, todėl abiejų žodžių prasmė ir esmė praktiškai identiška.
BMW
„Bayerische Motoren Werke“ – taip skamba pilnas šios markės pavadinimas, kuris, išvertus iš vokiečių į lietuvių kalbą, reiškia Bavarijos variklių gamyklą. Beje, įmonės logotipas nesimbolizuoja balto propelerio mėlyname danguje. Šios spalvos simbolizuoja Bavarijos vėliavą.
„Citroen“
Ekstravagantiškų ir neretai dviprasmiškai vertinamų automobilių gamintojas buvo įkurtas 1919-aisiais. Įmonę įkūrė prancūzų pramonininkas Andre-Gustavo‘as Citroenas ir pavadinimo ilgai negalvojo, tiesiog pavadino ją savo garbei – „Citroen“.
„FIAT“
Dar vieno automobilių gamintojo iš Italijos „FIAT“ vardas yra „Fabbrica Italiana Automobili Torino“ pavadinimo trumpinys. Įmonė įkurta 1899-aisiais.
„Ford“
Garsusis pramonės revoliucionierius Henry`is Fordas pirmąją savo įmonę, įkurtą 1901-aisiais, pavadino paprastai – „Henry Ford Company“. Tačiau jau 1902-aisiais įmonė pervadinta į „Cadillac Motor Company“, nes H. Fordas paliko kompaniją, kartu ir teisę naudoti „Ford“ vardą.
„Ford Motor Company“ – buvo antrasis H. Ford bandymas patekti į automobilių pramonę. Šį kartą taip pat su nesklandumais ir mintimis apie pasitraukimą. Tačiau vėliau, pradėjus taikyti konvejerinį automobilių gamybos būdą, H. Fordo vardu pavadinta įmonė įsitvirtino automobilių pramonėje.
„Honda“
Japonijos automobilių, motociklų, lėktuvų ir įvairių variklių gamintojo istorija prasidėjo 1949-aisiais. Įmonės įkūrėjas – Soichiro‘as Honda. Tikriausia nebekyla klausimų, kodėl „Honda“ vardas suteikiamas šio gamintojo produkcijai.
„Hyundai“
Pietų Korėjos įmonė „Hyundai“ įkurta 1947-aisiais. Chungas Ju-yungas savo įmonei suteikė prasmingą vardą, kuris, išvertus iš korėjiečių kalbos, reiškia modernumą. Beje, pirmieji automobiliai, pavadinti „Hyundai“ vardu, buvo pagaminti 1968-aisiais. Tai buvo kartu su „Ford“ sukurti „Cortina“ modeliai. Tačiau 1975-aisiais gamintojas pristatė pirmąjį savarankiškai sukurtą modelį – „Pony“.
„KIA“
Dar vienas Pietų Korėjos automobilių gamintojas „KIA“ savo istoriją pradėjo 1944-aisiais. Tiesa, pradžioje „KIA“ gamino plieno vamzdžius ir dviračių detales. Pirmuosius automobilius, kuriuos gamino pagal iš „Mazda“ nupirktą licenciją, „KIA“ pagamino tik 1974-aisiais. O įmonės pavadinimas susideda iš „KI“ – išvertus iš korėjiečių kalbos reiškia „išeiti iš“, o „A“ žymi Aziją. Taigi, „KIA“ reiškia „išeiti iš Azijos“.
Beje, „Hyundai“ ir „KIA“ šiuo metu glaudžiai bendradarbiauja. „Hyundai“ turi beveik 34 proc. „KIA“ akcijų, o„KIA“ yra 22 įvairių „Hyundai“ dukterinių įmonių akcininkė.
„Lexus“
„Toyota“ prabangių automobilių padalinio „Lexus“ istorija prasidėjo 1983-aisiais, kai tuometinis „Toyota“ vadovas nusprendė, kad reikia sukurti geriausią pasaulyje automobilį. Tačiau šiam kūriniui reikėjo išskirtinio pavadinimo. Šis darbas buvo patikėtas ilgametei „Toyota“ reklamos kūrėjai „Saatchi & Saatchi“ įmonei.
Konsultacijų įmonė „Lippincott & Margulies“ pateikė 219 variantų, kaip galėtų vadintis nauja markė, iš kurių buvo atrinkti Vectre, Verone, Chaparel, Calibre ir Alexis pavadinimai. Galiausia buvo pasirinktas Alexis variantas, tačiau, nenorint jo sutapatinti su tuomet populiaria JAV serialo veikėja Alexis Carrington, buvo nuspręsta pavadinimą šiek tiek pakeisti.
Buvo atsisakyta „A“ raidės pradžioje, o raidė „i“ buvo pakeista į „u“ ir taip buvo sukurtas naujas pavadinimas – „Lexus“. Nors daugelis mano, kad „Lexus“ vardas yra žodžių „luxury“ (prabangus) ir „elegance“ (elegantiškas) žodžių kombinacija, gamintojas tokią versiją neigia.
„Mazda“
Japonijos automobilių gamintojo oficiali versija tokia, kad įmonė pavadinta Šviesos Dievo Auhura Mazda garbei. Tačiau pats gamintojas sako ir tai, kad pavadinimas išvestas iš įmonės įkūrėjo Jujiro Matsuda‘os vardo.
„Mercedes-Benz“
Tikriausiai garsiausia ir žinomiausia istorija apie tai, kaip buvo sukurtas automobilių markės pavadinimas. Karlas Benzas sukūrė automobilį, o austras Emilis Jellinekas savo dukros garbei suteikė automobiliui pavadinimą Mercedes.
1901-aisiais „Mercedes“ pavadinimas buvo užregistruotas kaip originalus prekės ženklas, o nuo 1926-ųjų, kai susijungė Karlo Benzo ir Gottliebo Daimlerio kompanijos ir buvo įkurta „Daimler-Benz“, visi įmonės sukurti ir pagaminti automobiliai pradėti vadinti „Mercedes-Benz“ vardu.
„Mitsubishi“
Trys deimantai – be didesnių išvedžiojimų, būtent taip galima išversti „Mitsubishi“ pavadinimą, kurį atvaizduoja ir markės ženkliukas.
„Nissan“
Japonijos automobilių gamintojo ištakos ganėtinai įdomios, tačiau paties pavadinimo istorija – ne tokia stulbinanti. 1928-aisiais Yoshisuke‘as Aikawa įkūrė „Nihon Sangyo“ holdingą. Tuo metu „Nissan“ buvo šio pavadinimo sutrumpinimas, kuris buvo naudojamas 1930-ųjų Tokijo akcijų biržoje.
Tas pats Y. Aikawa 1934-aisiais išplėtė „Tobata Casting“ veiklą ir pradėjo gaminti automobilių detales, o šiai įmonei suteikė „Nissan Motor Co., Ltd.“ vardą.
„Opel“
1862-aisiais Adamas Opelis įkūrė įmonę, kurią pavadino tiesiog „Opel“ vardu ir iš pradžių gamino siuvimo mašinas. Vėliau „Opel“ pradėjo gaminti dviračius. Tuo metu pirmasis šios kompanijos automobilis pasirodė 1902-aisiais, praėjus trims metams po įmonės įkūrėjo mirties.
„Peugeot“
Prancūzijos automobilių gamintojas „Peugeot“ savo veiklą pradėjo 1810-aisiais ir visai ne nuo automobilių gamybos. Pavyzdžiui, 1842-asiais įmonė gamino pipirų, druskos ir kavos maltuves. Taip pat gamino skėčių rėmus, peilius, kaltus, dviračius ir motociklus. O „Peugeot“ pavadinimą įmonė gavo, nes ją įkūrė Jeanas-Pierre‘as ir Jeanas-Fredericas Peugeot.
„Porsche“
1931-aisiais Ferdinandas Porsche‘as įkūrė „Dr. Ing. h. c. F. Porsche GmbH“ įmonę, kuri pradžioje teikė automobilių kūrimo ir tobulinimo konsultacijų paslaugas. Vėliau įmonė pradėjo kurti ir sportinius automobilius, kuriems, įmonės įkūrėjo garbei, buvo suteiktas „Porsche“ vardas.
„Renault“
Dar vieno automobilių gamintojo iš Prancūzijos „Renault“ pavadinimas taip pat kilęs iš šeimos pavardės. 1898-aisiais įmonę įkūrė trys broliai – Louisas, Marcelis ir Fernandas Renault.
„Škoda“
1859-aisiais Pilzene (Čekijos miestas) Waldsteinų šeima įkūrė įmonę, kurią 1869-aisiais įsigijo Emilis Škoda. Čekijos inžinierius ir pramonininkas įmonę pavadino „Škoda Works“ vardu. Vėliau „Škoda Works“ įsigijo „Laurin & Klement“ įmonę, kuri gamino automobilius ir motociklus. Pastaroji 1925-aisiais buvo pervadinta į „Škoda Auto“.
„Subaru“
Kenjis Kita, šeštame XX a. dešimtmetyje ėjęs „Fuji Heavy Industries“ įmonės vadovo pareigas, labai norėjo, kad kompanija gamintų automobilius. Iš pradžių pirmajam automobiliui buvo planuojama suteikti labai lakonišką P-1 pavadinimą, tačiau vėliau nuspręsta suteikti išraiškingesnį vardą.
Taip buvo pasirinktas „Subaru“ pavadinimas, kuris, išvertus iš japonų kalbos, reiškia Plejadą – padriką žvaigždžių spiečių Tauro žvaigždyne. Beje, tai atsispindi ir markės logotipe.
„Tesla“
„Tesla“ dabar vienas žinomiausių automobilių gamintojų pasaulyje. Kadangi įmonė kuria ir gamina tik elektromobilius, simboliška, kad ji pavadinta vieno žinomiausių elektros inžinierių Nikola Teslos garbei.
„Toyota“
Japonijos automobilių gamintojas „Toyota“ yra vienas didžiausių pasaulyje. „Toyota“ įmonę 1924-aisiais įkūrė Sakichis Toyoda. Tuo metu automobilius gaminanti „Toyota Motor Company“ kaip nepriklausoma įmonė veiklą pradėjo 1937-aisiais ir ją valdė Kiichiro Toyoda.
„Toyota“ įkūrėjų pavardės yra Toyoda. Tai kodėl automobiliai pavadinti „Toyota“?
Kuriant įmonės pavadinimą, savo ranką pridėjo ir Sakichio Toyoda‘os žentas Rizaburo‘as Toyoda. 1936-aisiais buvo paskelbtas konkursas naujam įmonės logotipui sukurti. Iš daugiau nei 27 tūkst. variantų buvo atrinktas logotipas kuriame buvo pavaizduoti trys japoniško rašto katakana simboliai, reiškiantys „Toyoda“.
Tačiau R. Toyodai labiau patiko „Toyota“ išraiška, nes parašyti šį žodį pakako aštuonių (tai laimingas skaičius) teptuko brūkšnių. Be to, „toyoda“, išvertus iš japonų kalbos, reiškia „derlingas ryžių laukas“. Todėl naujas pavadinimas leido atsikratyti ir sąsajų su senoviniu ūkininkavimu.
„Volkswagen“
Šio automobilių gamintojo pavadinimas atsirado labai lakoniškai. „Volks“ – liaudis, o „wagen“ – automobilis. Sudėjus gauname, kad „Volkswagen“ – liaudies automobilis.
„Volvo“
Iš pradžių „Volvo“ pavadinimas buvo skirtas naujam rutuliniam guoliui, kurį sukūrė ir pagamino įmonė SKF. Tuo metu automobiliai „Volvo“ vardu pradėti vadinti nuo 1927-ųjų. „Volvo“, išvertus iš lotynų kalbos, reiškia „aš riedu“.
Lrt.lt